Pakettiautosta Retkeilyauto









Projekti Repa

 Elikkäs auton vaihto oli edessä keväällä 2022. Edellinen projekti pohja oli ollut citroen berlingo mikä oli auttamatta omalle kohdalle liian pieni aihio alkaa väkertämään mitään suurempaa. 

Monta mahdollista kanditaattia tuli pyöriteltyä ja autokaupoissa mittanauhan kanssa juostua.

Kriteerit muuttuivat vaihtoehtojen käydessä vähiin, aluksi suurin kriteeri oli auton kulutus koska auto on talvet työmatka ajossa 60km/pv ei ollut järkevää tässä vaiheessa ostaa "isoa" autoa jonka kulutus olisi ollut aivan liikaa ja kahden auton säilyttäminen olisi ollut vähintäänkin haastavaa. 

Seuraavaksi karsiutuivat pikkupakut vaikka kulutus oli suuri tekijä Berlingosta sai kokemuspohjaa sen verran että jopa max caddy mitä kauan pyörittelin karsiutui pois. 

Kun isot volkkarit ja mersut oli karsittu pois sekä pikkupakut, jäi tämä keskikasti jäljelle.

Citroenin isoa Jumpya kyttäsin kans ja semmoista kävinkin katsomassa, mutta itsellä kuitenkin 185cm hyvänä päivänä pituutta ja siellä asuintilassa oli auttamatta liian ahdastunnelma, joten siirryin etsimään korkeata keskiluokan pakettiautoa, ja koska päätin että nyt en jaksa vaihtaa autoa taas vähään aikaan tulisi sen olla suhteellisen  uusi ja vähän ajettu. 

Joten löysin Toyotalta Proacen jonka vanhempi korimalli oli saatavana myös korkeampana versiona.

Tämähän on sama kori mitä citroen ja pösö käyttää mutta toyota taitaa olla ainoa mikä suomessa myy tätä kormeampaa mallia. 

Muutamaa yksilöä kävinkin matsomassa kunnes löysin sen oman. Vm2015 ajettu 91000km tosi siisti kauttaaltaan, perätiloista varsinkin, ei oltu käytetty selvästi raksahommissa kun näin hyvin säilynyt tuskin jälkeä missään. 



Autossa oli valmiina sivuovessa sekä takaovissa ikkunat jotka olivat itselle pakolliset.
Ja vanerointi tavaratilassa valmiina, Koska auto on tulossa vain kesäkodiksi en edes ajatellut alkaa eristämään koria. Ainoa oikeastaan mitä eristin oli kattoon laitoin solukumia kondensio veden estämiseksi kun kukapa haluaa herätä vesisateeseen kosteuden tiivistyessä kattopeltiin. 

Koska en ajatellut tätä projeksia lähteä muutos katsastamaan, eikä tässä vaadittu sisäkorkeus edes täyttyisi niin kaikki on yhtä pulttia lukuunottamatta irroitettavissa käsin, eli täyttää vielä pakettiauton kriteerit ja ei paikallinen katsastus asema mitään lähtenyt edes tinkaamaan kun leiman hain. 












Kaikista tilaavaativinhan on sänky joka täyttää helposti koko tavaratilan.
Mie tuommoisen vanhan sängynrungon pilkoin ja rakensin siitä rungon tuohon projektiin.


Ajatus oli rakentaa levitettävä sänky koska pyörän pitää mahtua kyytiin joka vaatii sen että 2m on lattia tilaa vapaana ja leveyttä noin puolimetriä nii ei turhan tiukka sovitus ole. 



Sänkyä pystyy levittämään halutun kokoiseksi tarpeenmukaan. Yksin jos on liikkeellä L-malli on toimivin ollut omassa käytössä, pienemmän reissukaverin kanssa 120cm on hyvin riittänyt pediksi ja parivuode on 180cm pitkä. Itsellä jalat menee yli tuosta mut se oli suunniteltu juttu siinä on jatkona pöytä mihin voi jalat laittaa jos haluaa suoraksi yön aikana, pieni tila vähän piti leikata joka suunnasta pois että kaikki mahtuu mitä suunnittelin. 


Lattiassa oli aluksi matto mutta ei kyllä omaan käyttöön soveltunut kun pyörä olisi pitänyt pestä turhan tarkkaan joka reissun jälkeen ja muutenkin se oli turhan työläs pitää puhtaana. Nuo terassa laatat on omaan käyttöön ollut paljon toimivampi ratkaisu roskat varisee raoista alle josta ne helppo imuroida reissun jälkeen pois. 


Patjat on aivan perus vaahtomuovia jotka leikkelin oikean kokoisiksi palasiksi. Kannattaa käyttää leipäveitseä jos tuota leikkaa oli muuten paljon helpompi sillä kun eka koitin mattoveitsellä.





Sisävalona mulla on usb-lednauha joka ottaa virran varavirta lähteestä,koska sähköjä en ole sen kummemmin tähän projektiin suunnitellut niin varavirta pankkien varassa olen ollut tämän kesän ja kieltämättä on niissä rajoitteita. Invertteri löytyy jos tarvii tujumpaa sähköä.
Isompi varavirta laatikko on tulossa joku Ecoflown pikku poksi varmaan. Aivan sillä että sen pystyy lataamaan tunnissa lähes täyteen ja myös aurinko paneeleilla tai autolaturilla . Nuissa powerpankeissa mitä käytän se lataus aika on liki 8-10h ja vaikka sähkön tarve on aika minimaalinen: puhelimen ja kameroiden latausta ja joku tuuletin toimii kans usb-virran kautta jos oikein tukalan kuuma tulee. 


Jääkaappiin en ole panostanut sen kummemmin, tuommoinen 12v autokaappi siellä pysyy päivän tavarat hyvänä ehkä kahden jos laittaa pohjalle jonku pakaste peruna vihannes sekoituksen mistä saa hyvän ruuan seuraavaksi päiväksi. Aivan tarpeeksi toimiva ollut omassa käytössä kun kuitenkin Autoa nyt ei ole rakennettu aivan pitkäaikaiseen reissaamiseen. Kahden viikon reissu ollut pisin viime kesänä ja suihkuna on itsellä aivan pumpattava painepullo jolla pyöräkin on ollut hyvä pestä. Se on aika surkea suoraan sanottuna ja meneekin vaihtoon ensi kesänä. Muutenkin toimiva kompo ollut itsellä pari yötä puskissa ja sitte yks jossain leirintä alueella missä hyvät peseytymistilat. Tähän saakka mennyt vaan telttapaikalla kun laittaa sen teltan auton viereen missä pyörällä hyvä nukkua :D.
Paitsi ylläksellä oli nii kylmä yö jo tuossa loppusyksynä että piti ottaa sähköpaikka nii sai patterin lämpenemään.

Suunnitelmana oli kaasu lämmitin jos oikein kylmä tulee mut se oli aivan liikaa tuossa tilassa. Ja sen ilmanvaihdon kanssa tuli vähän laiskuus, hyvä makuupussi oli paljon parempi ja pikkuinen sähköpatteri mukaan jos myöhään syksyllä liikkeellä. 

Vessana on ollut luonto ja yöpymispaikkojen tarjoamat tilat. Autossa on varalta mukana kannettava pönttö mutta ei ole vielä tullut niin isoa hätää että olisi käyttöön tarvinnut ottaa. 

Ensinmäinen kesä on nyt takana ja auto riisuttu talviteloille. 
Ensi kesänä suunnitelmissa lähteä Eurooppaa kiertämään 3-4vk reissu 
Muuten mennään pikkureissuja ja autoa rakennetaan sitä mukaa kun tarve tulee.

-Repa





Kommentit

Suositut tekstit